Witaj!
Dzisiaj kilka słów na temat rękojmi i
gwarancji.
Wszyscy dokonujemy zakupów, a w związku z tym warto wiedzieć jakie uprawnienia nam jako konsumentom przysługują. Jest to o tyle istotne, że dzięki temu krótkiemu poradnikowi zdobędziesz informacje, które pozwolą Ci skutecznie reklamować rzeczy w przypadku ich wad. Jeżeli chcesz się dowiedzieć czym różni się rękojmia od gwarancji, ile trwa ochrona z tytułu rękojmi albo jakie uprawnienia wynikają z gwarancji to zapraszam do zapoznania się z tym wpisem. Mając świadomość prawną w tym zakresie możesz cieszyć się dłużej swoimi ulubionymi rzeczami, nie dasz się oszukać nieuczciwym sprzedawcom, będziesz miał mocne argumenty reklamując rzeczy i możesz zaoszczędzić wiele pieniędzy.
Wszyscy dokonujemy zakupów, a w związku z tym warto wiedzieć jakie uprawnienia nam jako konsumentom przysługują. Jest to o tyle istotne, że dzięki temu krótkiemu poradnikowi zdobędziesz informacje, które pozwolą Ci skutecznie reklamować rzeczy w przypadku ich wad. Jeżeli chcesz się dowiedzieć czym różni się rękojmia od gwarancji, ile trwa ochrona z tytułu rękojmi albo jakie uprawnienia wynikają z gwarancji to zapraszam do zapoznania się z tym wpisem. Mając świadomość prawną w tym zakresie możesz cieszyć się dłużej swoimi ulubionymi rzeczami, nie dasz się oszukać nieuczciwym sprzedawcom, będziesz miał mocne argumenty reklamując rzeczy i możesz zaoszczędzić wiele pieniędzy.
Dziś przedstawię czym różni się rękojmia od gwarancji w obrocie między konsumentem a przedsiębiorcą oraz jakie uprawnienia przysługują konsumentom.
Kluczową różnicą miedzy rękojmią a
gwarancją jest to, że odpowiedzialność z tytułu rękojmi konsument ma zagwarantowaną w ustawie i co do zasady nie można jej wyłączyć, natomiast gwarancja jest dobrowolnym oświadczenie woli gwaranta. Od woli kupującego zależy, czy będzie korzystał z rękojmi, czy z gwarancji albo
z obu jednocześnie.
Wada fizyczna występuje gdy rzecz sprzedana:
- nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
- nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
- nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
- została kupującemu wydana w stanie niezupełnym, a także w razie nieprawidłowego jej zamontowania i uruchomienia, jeżeli czynności te zostały wykonane przez sprzedawcę lub osobę trzecią, za którą sprzedawca ponosi odpowiedzialność, albo przez kupującego, który postąpił według instrukcji otrzymanej od sprzedawcy.
Wada prawna dotyczy sytuacji gdy:
- rzecz sprzedana stanowi własność osoby trzeciej albo jeżeli jest obciążona prawem osoby trzeciej;
- ograniczenie w korzystaniu lub rozporządzaniu rzeczą wynika z decyzji lub orzeczenia właściwego organu.
Odpowiedzialność gwaranta z tytułu udzielonej gwarancji występuje (o ile inaczej nie zastrzeżono), tylko z powodu wad powstałych z przyczyn tkwiących w sprzedanej rzeczy. Chodzi tutaj o wady fizyczne, które zostały przykładowo wymienione powyżej.
Co
do zasady gwarancja nie obejmuje wad prawnych!!!
Czas trwania rękojmi
2 lata a w przepadku nieruchomości 5 lat od dnia wydania rzeczy kupującemu. W
przypadku rzeczy używanych (z wyłączeniem nieruchomości), odpowiedzialność
sprzedawcy może (czyli nie musi) zostać ograniczona, nie mniej niż do 1 roku od dnia wydania rzeczy kupującemu. Do wykonywania uprawnień z tytułu
rękojmi za wady prawne rzeczy sprzedanej stosuje się odpowiednio powyższe terminy z
tym, że rozpoczynają się od dnia, w którym kupujący dowiedział się o istnieniu wady,
a jeżeli kupujący dowiedział się o istnieniu wady dopiero na skutek powództwa
osoby trzeciej - od dnia, w którym orzeczenie wydane w sporze z osobą trzecią stało się
prawomocne.
Czas trwania gwarancji
Jeżeli nie zastrzeżono innego terminu, wynosi 2 lata licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana. Oznacza to, że gwarant, jeżeli
określi termin obowiązywania gwarancji to może on obowiązywać dowolnie, a
jeżeli terminu nie określi to trwa 2 lata. Jeżeli rzecz została wymieniona na
nową albo dokonano istotnych napraw, termin gwarancji biegnie na nowo.
Natomiast jeżeli wymieniono część rzeczy, to tylko w stosunku do tej części termin gwarancji biegnie na nowo.
Termin zgłoszenia wady
fizycznej rzeczy w przypadku rękojmi
musi zawierać się w okresie jej trwania.
Termin zgłoszenia wady
w przypadku gwarancji najczęściej
jest sprecyzowany w dokumencie gwarancyjnym (utrwalony powinien być na papierze lub innym trwałym
nośniku), jeżeli nie ma takiego terminu to musimy zgłosić wadę w czasie obowiązywania gwarancji.
Uprawnienia w przypadku rękojmi – na przykład:
- usunięcie wady,
- wymiana rzeczy wadliwej,
- obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy.
Ponadto zwrot kosztów zawarcia umowy, kosztów odebrania, przewozu,
przechowania i ubezpieczenia rzeczy oraz zwrotu dokonanych nakładów, kosztów demontażu i
dostarczenia rzeczy, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i
uruchomienia.
Należy
przy tym pamiętać, że kupujący nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada jest
nieistotna.
Uprawnienia w przypadku gwarancji – na przykład:
- zwrot zapłaconej ceny,
- wymiana rzeczy bądź jej naprawa oraz zapewnienie innych usług (wszystko zależy od tego, co zawiera gwarancja).
Terminy sprzedawcy na realizację
uprawnień z rękojmi - Sprzedawca jest obowiązany wymienić
rzecz wadliwą na wolną od wad lub usunąć wadę w rozsądnym czasie bez
nadmiernych niedogodności dla kupującego. Jeżeli sprzedawca dopuszcza się
zwłoki z odebraniem rzeczy, kupujący może odesłać rzecz na koszt i niebezpieczeństwo
sprzedawcy.
Jeżeli kupujący będący konsumentem zażądał wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny, określając kwotę, o którą cena ma być obniżona, a sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania w terminie czternastu dni, uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione.
W przypadku sprzedaży na odległość i poza lokalem przedsiębiorcy, przedsiębiorca jest obowiązany udzielić odpowiedzi na reklamację konsumenta w terminie 30 dni od dnia jej otrzymania. Jeżeli przedsiębiorca nie udzielił odpowiedzi na reklamację w tym terminie, uważa się, że uznał reklamację.
Jeżeli kupujący będący konsumentem zażądał wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny, określając kwotę, o którą cena ma być obniżona, a sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania w terminie czternastu dni, uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione.
W przypadku sprzedaży na odległość i poza lokalem przedsiębiorcy, przedsiębiorca jest obowiązany udzielić odpowiedzi na reklamację konsumenta w terminie 30 dni od dnia jej otrzymania. Jeżeli przedsiębiorca nie udzielił odpowiedzi na reklamację w tym terminie, uważa się, że uznał reklamację.
Terminy gwaranta na realizację
uprawnień z gwarancji - w terminie określonym w treści oświadczenia
gwarancyjnego, a gdy go nie określono – niezwłocznie, ale nie później niż w
terminie czternastu dni.
Odpowiedzialność z tytułu rękojmi
oraz gwarancji reguluje kodeks cywilny.
Zachęcamy do udostępniania zarówno profilu jaki i poszczególnych postów, komentowania, zadawania pytań oraz proponowania tematów jakie chcielibyście byśmy poruszyli i wyjaśnili.
Odzew z waszej strony motywuje do przygotowywania kolejnych wpisów.
Odzew z waszej strony motywuje do przygotowywania kolejnych wpisów.