Przejdź do głównej zawartości

Rękojmia a gwarancja - konsumenci


Witaj!

Dzisiaj kilka słów na temat rękojmi i gwarancji.
 Wszyscy dokonujemy zakupów, a w związku z tym warto wiedzieć jakie uprawnienia nam jako konsumentom przysługują. Jest to o tyle istotne, że dzięki temu krótkiemu poradnikowi zdobędziesz informacje, które pozwolą Ci skutecznie reklamować rzeczy w przypadku ich wad. Jeżeli chcesz się dowiedzieć czym różni się rękojmia od gwarancji, ile trwa ochrona z tytułu rękojmi albo jakie uprawnienia wynikają z gwarancji to zapraszam do zapoznania się z tym wpisem. Mając świadomość prawną w tym zakresie możesz cieszyć się dłużej swoimi ulubionymi rzeczami, nie dasz się oszukać nieuczciwym sprzedawcom, będziesz miał mocne argumenty reklamując rzeczy i możesz zaoszczędzić wiele pieniędzy.


Dziś przedstawię czym różni się rękojmia od gwarancji w obrocie między konsumentem a przedsiębiorcą oraz jakie uprawnienia przysługują konsumentom.

Kluczową różnicą miedzy rękojmią a gwarancją jest to, że odpowiedzialność z tytułu rękojmi konsument ma zagwarantowaną w ustawie i co do zasady nie można jej wyłączyć, natomiast gwarancja jest dobrowolnym oświadczenie woli gwaranta. Od woli kupującego zależy, czy będzie korzystał z rękojmi, czy z gwarancji albo z obu jednocześnie.












Wada fizyczna występuje gdy rzecz sprzedana:
  • nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
  • nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
  • nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
  • została kupującemu wydana w stanie niezupełnym, a także w razie nieprawidłowego jej zamontowania i uruchomienia, jeżeli czynności te zostały wykonane przez sprzedawcę lub osobę trzecią, za którą sprzedawca ponosi odpowiedzialność, albo przez kupującego, który postąpił według instrukcji otrzymanej od sprzedawcy.
         Wada prawna dotyczy sytuacji gdy:
  • rzecz sprzedana stanowi własność osoby trzeciej albo jeżeli jest obciążona prawem osoby trzeciej;
  • ograniczenie w korzystaniu lub rozporządzaniu rzeczą wynika z decyzji lub orzeczenia właściwego organu.

Odpowiedzialność gwaranta z tytułu udzielonej gwarancji występuje (o ile inaczej nie zastrzeżono), tylko z powodu wad powstałych z przyczyn tkwiących w sprzedanej rzeczy. Chodzi tutaj o wady fizyczne, które zostały przykładowo wymienione powyżej.

Co do zasady gwarancja nie obejmuje wad prawnych!!!

Czas trwania rękojmi
2 lata a w przepadku nieruchomości 5 lat od dnia wydania rzeczy kupującemu. W przypadku rzeczy używanych (z wyłączeniem nieruchomości), odpowiedzialność sprzedawcy może (czyli nie musi) zostać ograniczona, nie mniej niż do 1 roku od dnia wydania rzeczy kupującemu. Do wykonywania uprawnień z tytułu rękojmi za wady prawne rzeczy sprzedanej stosuje się odpowiednio powyższe terminy z tym, że rozpoczynają się od dnia, w którym kupujący dowiedział się o istnieniu wady, a jeżeli kupujący dowiedział się o istnieniu wady dopiero na skutek powództwa osoby trzeciej - od dnia, w którym orzeczenie wydane w sporze z osobą trzecią stało się prawomocne.

Czas trwania gwarancji 
Jeżeli nie zastrzeżono innego terminu, wynosi 2 lata licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana. Oznacza to, że gwarant, jeżeli określi termin obowiązywania gwarancji to może on obowiązywać dowolnie, a jeżeli terminu nie określi to trwa 2 lata. Jeżeli rzecz została wymieniona na nową albo dokonano istotnych napraw, termin gwarancji biegnie na nowo. Natomiast jeżeli wymieniono część rzeczy, to tylko w stosunku do tej części termin gwarancji biegnie na nowo.

Termin zgłoszenia wady fizycznej rzeczy w przypadku rękojmi musi zawierać się w okresie jej trwania.

Termin zgłoszenia wady w przypadku gwarancji najczęściej jest sprecyzowany w dokumencie gwarancyjnym (utrwalony powinien być na papierze lub innym trwałym nośniku), jeżeli nie ma takiego terminu to musimy zgłosić wadę w  czasie obowiązywania gwarancji.

Uprawnienia w przypadku rękojmi – na przykład:
  • usunięcie wady, 
  • wymiana rzeczy wadliwej, 
  • obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy.
Ponadto zwrot kosztów zawarcia umowy, kosztów odebrania, przewozu, przechowania i ubezpieczenia rzeczy oraz zwrotu dokonanych nakładów, kosztów demontażu i dostarczenia rzeczy, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.

Należy przy tym pamiętać, że kupujący nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada jest nieistotna.

Uprawnienia w przypadku gwarancji – na przykład:
  • zwrot zapłaconej ceny, 
  • wymiana rzeczy bądź jej naprawa oraz zapewnienie innych usług (wszystko zależy od tego, co zawiera gwarancja).
Terminy sprzedawcy na realizację uprawnień z rękojmi - Sprzedawca jest obowiązany wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad lub usunąć wadę w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla kupującego. Jeżeli sprzedawca dopuszcza się zwłoki z odebraniem rzeczy, kupujący może odesłać rzecz na koszt i niebezpieczeństwo sprzedawcy.
 Jeżeli kupujący będący konsumentem zażądał wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny, określając kwotę, o którą cena ma być obniżona, a sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania w terminie czternastu dni, uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione.
W przypadku sprzedaży na odległość i poza lokalem przedsiębiorcy, przedsiębiorca jest obowiązany udzielić odpowiedzi na reklamację konsumenta w terminie 30 dni od dnia jej otrzymania. Jeżeli przedsiębiorca nie udzielił odpowiedzi na reklamację w tym terminie, uważa się, że uznał reklamację.

Terminy gwaranta na realizację uprawnień z gwarancji - w terminie określonym w treści oświadczenia gwarancyjnego, a gdy go nie określono – niezwłocznie, ale nie później niż w terminie czternastu dni.
Odpowiedzialność z tytułu rękojmi oraz gwarancji reguluje kodeks cywilny.

Zachęcamy do udostępniania zarówno profilu jaki i poszczególnych postów, komentowania, zadawania pytań oraz proponowania tematów jakie chcielibyście byśmy poruszyli i wyjaśnili. 
Odzew z waszej strony motywuje do przygotowywania kolejnych wpisów.