Przejdź do głównej zawartości

Sprzedaż: tradycyjna czy na odległość?


Cześć!

            Przygotowałem dla Ciebie krótki informator o sprzedaż, tej tradycyjnej gdy kupujesz rzecz np. w sklepie oraz o sprzedaż na odległość lub poza lokalem przedsiębiorcy np. przez telefon, internet, na pokazach w restauracjach itd. Wszyscy dokonujemy zakupów, a w związku z tym warto wiedzieć jakie uprawnienia nam jako konsumentom przysługują. Istotne jest, aby odróżnić różne rodzaje sprzedaży, ponieważ od tego zależą nasze uprawnienia a sprzedawcy obowiązki. 



Zasadniczą różnicą miedzy sprzedażą tradycyjną a tą na odległość i poza lokalem przedsiębiorcy jest to, że gdy kupujemy rzeczy na odległość i poza lokalem przedsiębiorcy to przysługują nam większe uprawnienia niż przy zakupie tradycyjnym. Ustawodawca w szczególny sposób chroni konsumentów a tym samym nakłada na sprzedawców różne obowiązki.




Natomiast wiele sklepów wychodząc naprzeciw swoim klientów oferuje możliwość zwrotu rzeczy bez podania przyczyny, jednakże jest to dobra wola sprzedawcy a nie jego obowiązek! W związku z tym najlepiej upewnić się w sklepie czy sprzedawca taką możliwość przewiduje, zapis który uprawnia nas do zwrotu rzeczy w sklepie tradycyjnym jest najczęściej umiejscowiony w regulaminie sklepu, który musi być dostępny dla wszystkich klientów w ogólnodostępnym miejscu w sklepie.


Czy nie zdarzyło się, że sprzedawca odmówił wam sprzedaży rzeczy lub poinformował was albo w ogóle was nie poinformował, że rzecz ma inną cenę niż ta oznaczona na produkcie lub w jego okolicy? W przypadku gdy rzecz jest tańsza kupujący z reguły nie będzie protestował ale co w przypadku gdy cena jest wyższa? Nikt z nas nie lubi przepłacać i nie musi, ponieważ sprzedawca zobowiązany jest sprzedać rzecz za cenę jaka była oznaczona.

Umowa sprzedaży - sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.


 Jeżeli tak się nie stanie, nie mamy do czynienia z umową sprzedaży. Czyli sama umowa
nie świadczy, że doszło do sprzedaży, jak i  samo wydanie rzeczy bez zawartej umowy. Jest to o tyle ważne, że jeżeli nie zostaną spełnione te cztery czynności to można uznać, że zawarliśmy całkiem inną umowę np. darowizny, użyczenia, pożyczki, najmu albo zostaliśmy bezpodstawnie wzbogaceni.

Pamiętajcie, że rzecz która jest wystawiona na sprzedaż (np. w sklepie na półce) z określoną ceną jest ofertą sprzedaży. Znaczy to, że możemy ją kupić za cenę jak jest oznaczona tj. sprzedawca zobowiązany jest do jej sprzedaży i za cenę jaka jest oznaczona. 

Sprzedaż tradycyjna:

Podstawowe obowiązki sprzedawcy przy sprzedaży tradycyjne to m.in.:
➤ Sprzedawca zobowiązany jest niezwłocznie wydać kupującemu rzecz, nie później niż trzydzieści dni od dnia zawarcia umowy, chyba że umowa stanowi inaczej.
W razie opóźnienia sprzedawcy, kupujący może wyznaczyć dodatkowy termin do wydania rzeczy, a po jego bezskutecznym upływie od umowy odstąpić.
➤ Sprzedawca zobowiązany jest przed zawarciem umowy udzielić kupującemu potrzebnych wyjaśnień o stosunkach prawnych i faktycznych dotyczących rzeczy.
➤ Sprzedawca zobowiązany jest wydać posiadane przez siebie dokumenty,
które dotyczą rzeczy.
➤ Sprzedawca zobowiązany jest załączyć instrukcję i udzielić wyjaśnień dotyczących sposobu korzystania z rzeczy.
➤ Sprzedawca jest zobowiązany udzielić kupującemu przed zawarciem umowy jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji w języku polskim, wystarczających do prawidłowego i pełnego korzystania z rzeczy sprzedanej.
➤ Sprzedawca jest zobowiązany zapewnić w miejscu sprzedaży odpowiednie warunki techniczno-organizacyjne umożliwiające dokonanie wyboru rzeczy sprzedanej i sprawdzenie jej jakości, kompletności oraz funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów.
➤ Na żądanie kupującego sprzedawca jest zobowiązany wyjaśnić znaczenie poszczególnych postanowień umowy.
➤ Sprzedawca zobowiązany jest poinformować kupującego o terminie spełnienia świadczenia oraz stosowanej przez niego procedurze rozpatrywania reklamacji.
➤ Sprzedawca zobowiązany jest poinformować kupującego o treści usług posprzedażnych i gwarancji.


Podstawowe obowiązki sprzedawcy przy sprzedaży na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa to m.in. poinformowanie konsumenta o:
➤ głównych cechach rzeczy oraz sposobu porozumiewania się z konsumentem;
➤ swoich danych identyfikujących, w szczególności o firmie, organie, który zarejestrował działalność gospodarczą, a także numerze, pod którym został zarejestrowany;
➤ adresie przedsiębiorstwa, adresie poczty elektronicznej oraz numerach telefonu lub faksu jeżeli są dostępne, pod którymi konsument może szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą;
            ➤ adresie, pod którym konsument może składać reklamacje;
➤ łącznej cenie za świadczenie wraz z podatkami, a także opłatach za transport, dostarczenie, usługi pocztowe oraz innych kosztach;
➤ sposobie i terminie zapłaty;
➤ sposobie i terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę oraz stosowanej przez przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji;
➤ sposobie i terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy, a także wzorze formularza odstąpienia od umowy;
➤ kosztach zwrotu rzeczy w przypadku odstąpienia od umowy, które ponosi konsument, w odniesieniu do umów zawieranych na odległość - kosztach zwrotu rzeczy, jeżeli ze względu na swój charakter rzeczy te nie mogą zostać w zwykłym trybie odesłane pocztą;
➤ istnieniu i treści gwarancji i usług posprzedażnych oraz sposobie ich realizacji;
➤ przekazać konsumentowi potwierdzenie zawarcia umowy na odległość na trwałym nośniku w rozsądnym czasie po jej zawarciu, najpóźniej w chwili dostarczenia rzeczy lub przed rozpoczęciem świadczenia usługi.


Wyjątek może stanowić sytuacji, w której konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę, przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów.

Bieg terminu do odstąpienia od umowy rozpoczyna się od objęcia rzeczy w posiadanie przez konsumenta lub wskazaną przez niego osobę trzecią inną niż przewoźnik.

Jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy, prawo to wygasa po upływie 12 miesięcy od objęcia rzeczy w posiadanie przez konsumenta lub wskazaną przez niego osobę trzecią inną niż przewoźnik.

W chwili odstąpienia przez konsumenta od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa wygasają powiązane z nią umowy dodatkowe zawarte przez konsumenta (np. pożyczki, kredyty).

Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy.

Konsument ma obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy lub przekazać ją osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił
od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem.


Przepisy regulujące sprzedaż oraz sprzedaż na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa są zamieszczone w ustawie kodeks cywilny i ustawie o prawach konsumenta.

Zachęcamy do komentowania oraz zadawania pytań. Aktywność z waszej strony motywuje do przygotowywania kolejnych wpisów.