Cześć!
Przygotowałem dla Ciebie krótki informator o sprzedaż,
tej tradycyjnej gdy kupujesz rzecz np. w sklepie oraz o sprzedaż na odległość
lub poza lokalem przedsiębiorcy np. przez telefon, internet, na pokazach w
restauracjach itd. Wszyscy dokonujemy zakupów, a w związku z tym warto wiedzieć jakie uprawnienia nam jako konsumentom
przysługują. Istotne jest, aby odróżnić różne rodzaje sprzedaży, ponieważ od tego zależą nasze uprawnienia a sprzedawcy obowiązki.
Zasadniczą różnicą miedzy sprzedażą
tradycyjną a tą na odległość i poza lokalem przedsiębiorcy jest to, że gdy
kupujemy rzeczy na odległość i poza lokalem przedsiębiorcy to przysługują nam
większe uprawnienia niż przy zakupie tradycyjnym. Ustawodawca w szczególny
sposób chroni konsumentów a tym samym nakłada na sprzedawców różne obowiązki.
Natomiast wiele sklepów wychodząc naprzeciw swoim klientów oferuje możliwość zwrotu rzeczy bez podania przyczyny, jednakże jest to dobra wola sprzedawcy a nie jego obowiązek! W związku z tym najlepiej upewnić się w sklepie czy sprzedawca taką możliwość przewiduje, zapis który uprawnia nas do zwrotu rzeczy w sklepie tradycyjnym jest najczęściej umiejscowiony w regulaminie sklepu, który musi być dostępny dla wszystkich klientów w ogólnodostępnym miejscu w sklepie.
Czy nie zdarzyło się, że
sprzedawca odmówił wam sprzedaży rzeczy lub poinformował was albo w ogóle was
nie poinformował, że rzecz ma inną cenę niż ta oznaczona na produkcie lub w jego okolicy? W przypadku gdy rzecz jest tańsza kupujący z reguły nie będzie protestował ale
co w przypadku gdy cena jest wyższa? Nikt z nas nie lubi przepłacać i nie musi,
ponieważ sprzedawca zobowiązany jest sprzedać rzecz za cenę jaka była oznaczona.
Umowa sprzedaży -
sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu
rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.
Jeżeli tak się nie
stanie, nie mamy do czynienia z umową sprzedaży. Czyli sama umowa
nie świadczy, że doszło do sprzedaży, jak i samo wydanie rzeczy bez zawartej umowy. Jest to o tyle ważne, że jeżeli nie zostaną spełnione te cztery czynności to można uznać, że zawarliśmy całkiem inną umowę np. darowizny, użyczenia, pożyczki, najmu albo zostaliśmy bezpodstawnie wzbogaceni.
nie świadczy, że doszło do sprzedaży, jak i samo wydanie rzeczy bez zawartej umowy. Jest to o tyle ważne, że jeżeli nie zostaną spełnione te cztery czynności to można uznać, że zawarliśmy całkiem inną umowę np. darowizny, użyczenia, pożyczki, najmu albo zostaliśmy bezpodstawnie wzbogaceni.
Pamiętajcie,
że rzecz która jest wystawiona na sprzedaż (np. w sklepie na półce) z określoną ceną jest ofertą sprzedaży. Znaczy to, że możemy ją kupić za cenę
jak jest oznaczona tj. sprzedawca zobowiązany jest do jej sprzedaży i za cenę
jaka jest oznaczona.
Sprzedaż tradycyjna:
Podstawowe obowiązki sprzedawcy
przy sprzedaży tradycyjne to m.in.:
➤ Sprzedawca zobowiązany jest niezwłocznie wydać kupującemu rzecz, nie później niż
trzydzieści dni od dnia zawarcia umowy, chyba że umowa stanowi inaczej.
W razie opóźnienia sprzedawcy, kupujący może wyznaczyć dodatkowy termin do wydania rzeczy, a po jego bezskutecznym upływie od umowy odstąpić.
W razie opóźnienia sprzedawcy, kupujący może wyznaczyć dodatkowy termin do wydania rzeczy, a po jego bezskutecznym upływie od umowy odstąpić.
➤ Sprzedawca zobowiązany jest przed zawarciem umowy udzielić kupującemu
potrzebnych wyjaśnień o stosunkach prawnych i faktycznych dotyczących rzeczy.
➤ Sprzedawca zobowiązany jest wydać posiadane przez siebie dokumenty,
które dotyczą rzeczy.
które dotyczą rzeczy.
➤ Sprzedawca zobowiązany jest załączyć instrukcję i udzielić wyjaśnień dotyczących
sposobu korzystania z rzeczy.
➤ Sprzedawca jest zobowiązany udzielić kupującemu przed zawarciem umowy jasnych,
zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji w języku polskim,
wystarczających do prawidłowego i pełnego korzystania z rzeczy sprzedanej.
➤ Sprzedawca jest zobowiązany zapewnić w miejscu sprzedaży odpowiednie warunki
techniczno-organizacyjne umożliwiające dokonanie wyboru rzeczy sprzedanej i
sprawdzenie jej jakości, kompletności oraz funkcjonowania głównych mechanizmów
i podstawowych podzespołów.
➤ Na żądanie kupującego sprzedawca jest zobowiązany wyjaśnić znaczenie
poszczególnych postanowień umowy.
➤ Sprzedawca zobowiązany jest poinformować kupującego o terminie spełnienia
świadczenia oraz stosowanej przez niego procedurze rozpatrywania reklamacji.
➤ Sprzedawca zobowiązany jest poinformować kupującego o treści usług
posprzedażnych i gwarancji.
Podstawowe obowiązki sprzedawcy
przy sprzedaży na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa to m.in. poinformowanie
konsumenta o:
➤ głównych cechach rzeczy oraz sposobu porozumiewania się z konsumentem;
➤ swoich danych identyfikujących, w szczególności o firmie, organie, który
zarejestrował działalność gospodarczą, a także numerze, pod którym został
zarejestrowany;
➤ adresie przedsiębiorstwa, adresie poczty elektronicznej oraz numerach telefonu
lub faksu jeżeli są dostępne, pod którymi konsument może szybko i efektywnie
kontaktować się z przedsiębiorcą;
➤ adresie, pod którym konsument może składać reklamacje;
➤ łącznej cenie za świadczenie wraz z podatkami, a także opłatach za transport,
dostarczenie, usługi pocztowe oraz innych kosztach;
➤ sposobie i terminie zapłaty;
➤ sposobie i terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę oraz stosowanej
przez przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji;
➤ sposobie i terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy, a także wzorze
formularza odstąpienia od umowy;
➤ kosztach zwrotu rzeczy w przypadku odstąpienia od umowy, które ponosi
konsument, w odniesieniu do umów zawieranych na odległość - kosztach zwrotu
rzeczy, jeżeli ze względu na swój charakter rzeczy te nie mogą zostać w zwykłym
trybie odesłane pocztą;
➤ istnieniu i treści gwarancji i usług posprzedażnych oraz sposobie ich
realizacji;
➤ przekazać konsumentowi potwierdzenie zawarcia umowy na odległość na trwałym
nośniku w rozsądnym czasie po jej zawarciu, najpóźniej w chwili dostarczenia
rzeczy lub przed rozpoczęciem świadczenia usługi.
Wyjątek może stanowić sytuacji, w której konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły sposób
dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę, przedsiębiorca nie jest
zobowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych
kosztów.
Bieg terminu do odstąpienia od
umowy rozpoczyna się od objęcia rzeczy w posiadanie przez
konsumenta lub wskazaną przez niego osobę trzecią inną niż przewoźnik.
Jeżeli
konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od
umowy, prawo to wygasa po upływie 12 miesięcy od objęcia rzeczy w posiadanie
przez konsumenta lub wskazaną przez niego osobę trzecią inną niż przewoźnik.
W
chwili odstąpienia przez konsumenta od umowy zawartej na odległość lub poza
lokalem przedsiębiorstwa wygasają powiązane z nią umowy dodatkowe zawarte przez
konsumenta (np. pożyczki, kredyty).
Przedsiębiorca
ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania
oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie
dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy.
Konsument ma obowiązek
zwrócić rzecz przedsiębiorcy lub przekazać ją osobie upoważnionej przez
przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia,
w którym odstąpił
od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem.
od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem.
Przepisy regulujące sprzedaż oraz
sprzedaż na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa są zamieszczone w
ustawie kodeks cywilny i ustawie o prawach konsumenta.
Zachęcamy do komentowania oraz zadawania pytań. Aktywność z waszej strony motywuje do przygotowywania kolejnych wpisów.