W
nawiązaniu do poprzedniego posta i wpisu na blogu, który był poświęcony rękojmi
oraz gwarancji dla konsumentów, pragnę teraz przedstawić podstawowe różnice
między rękojmią dla konsumentów a przedsiębiorców.
Na
wstępie warto zaznaczyć, że unormowania prawne w kwestii gwarancji nie
różnicują konsumentów od przedsiębiorców, a więc są takie same – chyba, że co
innego wynika wprost z dokumentu gwarancyjnego.
W
opisanych niżej przykładach kupującym będzie zawsze konkretny przedsiębiorca, a
nie konsument.
Główne
różnice:
1. Przedsiębiorca zawsze zobowiązany będzie do wykazania, że wada lub jej przyczyna istniała w rzeczy sprzedanej w chwili
przejścia niebezpieczeństwa na kupującego.
2. Przedsiębiorca traci uprawnienia z
tytułu rękojmi, jeżeli nie zbadał rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy rzeczach tego rodzaju i nie zawiadomił niezwłocznie sprzedawcy o wadzie, a w
przypadku gdy wada wyszła na jaw dopiero później - jeżeli nie zawiadomił
sprzedawcy niezwłocznie po jej stwierdzeniu.
3. Sprzedawca jest zwolniony od
odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili
zawarcia umowy.
4. Strony mogą odpowiedzialność z tytułu
rękojmi rozszerzyć, ograniczyć lub wyłączyć.
5. Do przedsiębiorców nie stosuje się
14-dniowego terminu w jakim sprzedawca jest zobowiązany do ustosunkowania się
do reklamacji pod rygorem uznania jej.
6. Przedsiębiorca, który kupił rzecz wadliwą jest uprawniony sprzedać rzecz z zachowaniem
należytej staranności, jeżeli istnieje niebezpieczeństwo jej pogorszenia. Natomiast, gdy interes sprzedawcy tego wymaga - przedsiębiorca, który kupił rzecz wadliwą jest zobowiązany sprzedać rzecz z zachowaniem należytej staranności, jeżeli istnieje niebezpieczeństwo jej pogorszenia.
W sytuacji gdy istnieje niebezpieczeństwo pogorszenia rzeczy, uprawnienie do jej sprzedaży może przekształcić się w obowiązek. Kupujący będący przedsiębiorcą będzie nie tylko uprawniony, ale i zobowiązany do sprzedaży rzeczy. Taka sytuacja ma najczęściej miejsce przy sprzedaży produktów spożywczych o krótkim terminie przydatności. Wówczas oczekiwanie na odbiór przez sprzedawcę może narazić go na powstanie znacznej szkody.
O zamiarze sprzedaży kupujący powinien w miarę możliwości zawiadomić sprzedawcę, w każdym zaś razie powinien wysłać mu zawiadomienie niezwłocznie po dokonaniu sprzedaży. W tym przepadku kupujący może również odesłać rzecz sprzedawcy na jego koszt i niebezpieczeństwo.
W sytuacji gdy istnieje niebezpieczeństwo pogorszenia rzeczy, uprawnienie do jej sprzedaży może przekształcić się w obowiązek. Kupujący będący przedsiębiorcą będzie nie tylko uprawniony, ale i zobowiązany do sprzedaży rzeczy. Taka sytuacja ma najczęściej miejsce przy sprzedaży produktów spożywczych o krótkim terminie przydatności. Wówczas oczekiwanie na odbiór przez sprzedawcę może narazić go na powstanie znacznej szkody.
O zamiarze sprzedaży kupujący powinien w miarę możliwości zawiadomić sprzedawcę, w każdym zaś razie powinien wysłać mu zawiadomienie niezwłocznie po dokonaniu sprzedaży. W tym przepadku kupujący może również odesłać rzecz sprzedawcy na jego koszt i niebezpieczeństwo.
7. Co do zasady ochrona z tytułu rękojmi trwa w stosunku do przedsiębiorcy 2 lata, jednakże roszczenie o usunięcie wady lub wymianę
rzeczy sprzedanej na wolną od wad przedawnia się z upływem roku, licząc od dnia
stwierdzenia wady.
Ważne
w szczególności dla przedsiębiorców trudniących się sprzedażą rzeczy:
Jeżeli
rzecz nie miała właściwości, które powinna mieć zgodnie ze swoim przeznaczeniem
lub zgodnie z publicznie składanymi zapewnieniami lub została wydana w stanie
niezupełnym, sprzedawca, który poniósł koszty w wyniku wykonania uprawnień z
tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy przez konsumenta, może żądać
naprawienia poniesionej szkody od tego z poprzednich sprzedawców, wskutek
którego działania lub zaniechania rzecz stała się wadliwa.
[upraszczając: Przedsiębiorca kupił określoną rzecz, rzecz ta okazała się wadliwa - zakładamy, że sprzedawca o tym nie wiedział. Następnie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sprzedał tą rzecz konsumentowi. Konsument wykrył w tej rzeczy wadę i zgłosił reklamację do sprzedawcy - przedsiębiorcy. Ten sprzedawca zobowiązany będzie zrealizować reklamacje konsumenta - jeżeli, oczywiście będzie zasadna (tj. naprawić rzecz, obniżyć cenę, wymienić itd.), to w tym przypadku przedsiębiorca ma regres do tego przedsiębiorcy, który mu tą rzecz wadliwą sprzedał, o ile oczywiście wada rzeczy jest spowodowana działalnością tego poprzedniego przedsiębiorcy i tak analogicznie do poprzednich przedsiębiorców - sprzedawców.]
[upraszczając: Przedsiębiorca kupił określoną rzecz, rzecz ta okazała się wadliwa - zakładamy, że sprzedawca o tym nie wiedział. Następnie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sprzedał tą rzecz konsumentowi. Konsument wykrył w tej rzeczy wadę i zgłosił reklamację do sprzedawcy - przedsiębiorcy. Ten sprzedawca zobowiązany będzie zrealizować reklamacje konsumenta - jeżeli, oczywiście będzie zasadna (tj. naprawić rzecz, obniżyć cenę, wymienić itd.), to w tym przypadku przedsiębiorca ma regres do tego przedsiębiorcy, który mu tą rzecz wadliwą sprzedał, o ile oczywiście wada rzeczy jest spowodowana działalnością tego poprzedniego przedsiębiorcy i tak analogicznie do poprzednich przedsiębiorców - sprzedawców.]
Odpowiedzialność
tą ponosi także poprzedni sprzedawca, który wiedząc o wadzie rzeczy, nie
poinformował o niej kupującego lub sporządził instrukcję montażu i uruchomienia
dołączoną do rzeczy, jeżeli wada powstała na skutek zamontowania i uruchomienia
rzeczy przez konsumenta zgodnie z tą instrukcją.
[Analogicznie jak wyżej, sprzedawca przedsiębiorca ma regres do poprzedniego sprzedawcy przedsiębiorcy z tytułu konieczności realizacji reklamacji konsumenta, jeżeli wada powstała na skutek zamontowania i uruchomienia rzeczy przez konsumenta zgodnie z tą instrukcją.]
[Analogicznie jak wyżej, sprzedawca przedsiębiorca ma regres do poprzedniego sprzedawcy przedsiębiorcy z tytułu konieczności realizacji reklamacji konsumenta, jeżeli wada powstała na skutek zamontowania i uruchomienia rzeczy przez konsumenta zgodnie z tą instrukcją.]
Odszkodowanie,
o którym mowa powyżej, obejmuje zwrot wydatków niezbędnych w celu realizacji
uprawnień konsumenta, w szczególności związanych z wymianą lub usunięciem wady
rzeczy sprzedanej, jej demontażem, transportem i ponownym zamontowaniem, a
ponadto kwotę, o którą została obniżona cena rzeczy, oraz utracone korzyści.
Takie
roszczenia sprzedawcy przedawnia się z upływem sześciu miesięcy.
Bieg terminu przedawnienia rozpoczyna się z dniem poniesienia kosztów przez
sprzedawcę w wyniku wykonania uprawnień z tytułu rękojmi przez konsumenta, nie
później jednak niż w dniu, w którym sprzedawca powinien wykonać swoje obowiązki
wobec konsumenta.
Jeżeli
sąd oddali powództwo o naprawienie szkody, stwierdzając, że strona pozwana nie
była odpowiedzialna za powstanie wady rzeczy, bieg terminu przedawnienia w
stosunku do wszystkich pozostałych sprzedawców nie może zakończyć się przed
upływem sześciu miesięcy od dnia, w którym orzeczenie oddalające powództwo
stało się prawomocne.
Odpowiedzialność
z tytułu rękojmi oraz gwarancji reguluje kodeks cywilny.
Jeżeli
jesteś przedsiębiorcą, prowadzisz działalność gospodarczą w formie
jednoosobowej działalności gospodarczej, spółki cywilnej, spółki prawa
handlowego, to daj znać, zostaw komentarz tutaj lub na facebooku albo po prostu
kliknij „like”, dzięki temu będziemy wiedzieć, że jest zainteresowany wpisami,
postami dotyczącymi przedsiębiorców.

