Przejdź do głównej zawartości

JAZDA NA PODWÓJNYM GAZIE – co mi za to grozi?


W ostatnim czasie dość głośno jest szczególnie w mediach o tzw. jeździe na podwójnym gazie. Oczywiście chodzi tutaj o poruszanie się pojazdem, najczęściej samochodem po spożyciu alkoholu. Pewnie nie raz widzieliście nagłówki gazet, informacje w telewizji i różne kampanie zatytułowane ”Zygzakiem po Polsce…”, „Pijani kierowcy plagą na polskich drogach!”, „Dramatyczne statystyki, pijani kierowcy!”, „Kolejni pijani kierowcy w rękach Policji” itd.


Przyjrzyjmy się temu dokładnie!

Według statystyk prowadzonych przez Policję w latach 2013-2017, stwierdzono następującą ilość wypadków drogowych z udziałem uczestników ruchu będących pod działaniem alkoholu:

Rok
Wypadki
2017
2788
2016
2967
2015
3128
2014
3522
2013
4028

Zgodnie z raportem opublikowanym przez Policję w 2017 roku użytkownicy dróg (kierujący, piesi, pasażerowie) będący pod działaniem alkoholu uczestniczyli w 2 788 wypadkach drogowych (8,5% ogółu wypadków), śmierć w nich poniosło 341 osób (12% ogółu zabitych), a 3 150 osób odniosło obrażenia (8% ogółu rannych). 

Natomiast uczestnicy ruchu będący pod działaniem alkoholu spowodowali 2 163 wypadków (6,6% ogółu), w których zginęły 273 osoby (9,6%), a rannych zostało 2 440 osób (6,2%). Najwięcej wypadków kierujący będący pod działaniem alkoholu spowodowali na skutek niedostosowania prędkości do warunków ruchu, nieudzielenia pierwszeństwa przejazdu, nieprawidłowego wyprzedzania oraz niezachowania bezpiecznej odległości między pojazdami.


Jednak interesujące jest to, że statystyki dotyczące wypadków obejmują zarówno kierowców w stanie nietrzeźwości jak i po wypiciu alkoholu, a znaczna większość to ta druga grupa. Co ciekawe, nawet osoby z wynikiem jakimkolwiek innym niż 0,0 promila są ujmowane w statystykach dotyczących wypadków spowodowanych przez nietrzeźwych uczestników ruchu drogowego. Należy też zauważyć, że pojazdem mechanicznym nie jest tylko samochód lecz wszystkie pojazdy zaopatrzone w poruszający je silnik (pojazdy samochodowe, maszyny rolnicze, motocykle, motorowery, lokomotywy kolejowe, samoloty, helikoptery, statki wodne, tramwaje, trolejbusy itd.)

Dla przykładu piesi, będący pod działaniem alkoholu spowodowali w 2017 roku 518 wypadków, w ich wyniku śmierć poniosło 71 osób, a 454 zostały ranne.

Prowadzenie pojazdu mechanicznego w stanie nietrzeźwości jest przestępstwem, natomiast pod wpływem alkoholu wykroczeniem.

WYKROCZENIE
PRZESTĘPSTWO
Kierowca będący pod wpływem alkoholu to kierowca, który w wydychanym powietrzu ma powyżej 0,2 promila alkoholu lub powyżej 0,1 mg/dm3 alkoholu we krwi ale nie więcej niż 0,5 promila lub 0,25 mg/dm3 alkoholu we krwi.

Kierowca nietrzeźwy, to taki, który w wydychanym powietrzu ma powyżej 0,5 promila lub 0,25 mg/dm3 alkoholu we krwi.

Kierowca, który został zatrzymany pod wpływem alkoholu prowadząc pojazd mechaniczny będzie odpowiadał na podstawie kodeksu wykroczeń art. 87.

Kierowca, który został zatrzymany w stanie nietrzeźwości prowadząc pojazd mechaniczny będzie odpowiadał na podstawie kodeksu karnego art. 178a.

§ 1. Kto, znajdując się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka, prowadzi pojazd mechaniczny w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym, podlega karze aresztu albo grzywny nie niższej niż 50 złotych.
§ 1a. Tej samej karze podlega, kto, znajdując się w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem podobnie działającego środka, prowadzi na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu inny pojazd niż określony w § 1.
§ 2. Kto, znajdując się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka, prowadzi na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu inny pojazd niż określony w § 1,podlega karze aresztu do 14 dni albo karze grzywny.
§ 3. W razie popełnienia wykroczenia określonego w § 1 orzeka się zakaz prowadzenia pojazdów.
§ 4. W razie popełnienia wykroczenia określonego w § 1a lub 2 można orzec zakaz prowadzenia pojazdów innych niż określone w § 1.

§ 1. Kto, znajdując się w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego, prowadzi pojazd mechaniczny w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
§ 2.(uchylony)
§ 3.(uchylony)
§ 4. Jeżeli sprawca czynu określonego w § 1 był wcześniej prawomocnie skazany za prowadzenie pojazdu mechanicznego w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego albo za przestępstwo określone w art. 173, 174, 177 lub art. 355 § 2 popełnione w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego albo dopuścił się czynu określonego w § 1 w okresie obowiązywania zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych orzeczonego w związku ze skazaniem za przestępstwo, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.

I przepis odnoszący się do zakazu prowadzenia pojazdów, kodeks karny art. 42:

§ 1. Sąd może orzec zakaz prowadzenia pojazdów określonego rodzaju w razie skazania osoby uczestniczącej w ruchu za przestępstwo przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, w szczególności jeżeli z okoliczności popełnionego przestępstwa wynika, że prowadzenie pojazdu przez tę osobę zagraża bezpieczeństwu w komunikacji.
§ 1a. Sąd orzeka zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych w razie skazania za przestępstwo określone w:
1)  art. 178b lub art. 180a;
2)  art. 244, jeżeli czyn sprawcy polegał na niezastosowaniu się do zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych.
§ 2. Sąd orzeka, na okres nie krótszy niż 3 lata, zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów albo pojazdów określonego rodzaju, jeżeli sprawca w czasie popełnienia przestępstwa wymienionego w § 1 był w stanie nietrzeźwości, pod wpływem środka odurzającego lub zbiegł z miejsca zdarzenia określonego w art. 173, art. 174 lub art. 177.
§ 3. Sąd orzeka zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych dożywotnio w razie popełnienia przestępstwa określonego w art. 178a § 4 lub jeżeli sprawca w czasie popełnienia przestępstwa określonego w art. 173, którego następstwem jest śmierć innej osoby lub ciężki uszczerbek na jej zdrowiu, albo w czasie popełnienia przestępstwa określonego w art. 177 § 2 lub w art. 355 § 2 był w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego lub zbiegł z miejsca zdarzenia, chyba że zachodzi wyjątkowy wypadek, uzasadniony szczególnymi okolicznościami.
§ 4. Sąd orzeka zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych dożywotnio w razie ponownego skazania osoby prowadzącej pojazd mechaniczny w warunkach określonych w § 3.

- kara aresztu najkrócej 5 dni, najdłużej 30 dni,
- kara grzywny od 20 zł do 5.000 zł ale w tym przypadku minimum 50 zł,
- zakaz prowadzenia pojazdów od 6 miesięcy do 3 lat,

- kara grzywny od 100 zł do 1.080.000 zł,
- kara ograniczenia wolności od miesiąca do 2 lat,
- kara pozbawienia wolności od miesiąca do 2 lat albo od 3 miesięcy do 5 lat,
- zakaz prowadzenia pojazdów od 3 lat do 15 lat albo dożywotnio,

Należy pamiętać, że zakaz prowadzenia pojazdów nie musi dotyczyć wszelkich pojazdów, jeżeli posiadamy uprawnienia do prowadzenia różnych pojazdów tj. kilka kategorii prawa jazdy, to orzeczenie kary może zostać ograniczone do poszczególnego rodzaju pojazdu np. posiadając kategorię prawa jazdy A i B a popełniliśmy wykroczenie poruszając się samochodem osobowym, to istnieje możliwość, że orzeczona kara będzie dotyczyła wyłącznie kategorii B.

Należy pamiętać, że zakaz prowadzenia pojazdów nie musi dotyczyć wszelkich pojazdów, jeżeli posiadamy uprawnienia do prowadzenia różnych pojazdów tj. kilka kategorii prawa jazdy, to orzeczenie kary może zostać ograniczone do poszczególnego rodzaju pojazdu np. posiadając kategorię prawa jazdy A i B a popełniliśmy wykroczenie poruszając się samochodem osobowym, to istnieje możliwość, że orzeczona kara będzie dotyczyła wyłącznie kategorii B.


Zgodnie z art. 43 a § 2 kodeksu karnego:

W razie skazania sprawcy za przestępstwo określone w art. 178a § 1, art. 179 lub art. 180 sąd orzeka świadczenie pieniężne wymienione w art. 39 pkt 7 na rzecz Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej w wysokości co najmniej 5000 złotych, a w razie skazania sprawcy za przestępstwo określone w art. 178a § 4 co najmniej 10 000 złotych, do wysokości określonej w § 1.

Świadczenie to nie może przekroczyć kwoty 60.000 zł.



Częstą praktyką sądów orzekając karę pozbawienia wolności za przestępstwo z art. 178a k.k., jeżeli sprawca przestępstwa ma tzw. czystą kartę karną, jest stosowanie zawieszenia kary pozbawienia wolności, jednakże ku temu muszą zostać spełnione określone przesłanki tzn. zgodnie z art. 69 k.k.:


§ 1. Sąd może warunkowo zawiesić wykonanie kary pozbawienia wolności orzeczonej w wymiarze nieprzekraczającym roku, jeżeli sprawca w czasie popełnienia przestępstwa nie był skazany na karę pozbawienia wolności i jest to wystarczające dla osiągnięcia wobec niego celów kary, a w szczególności zapobieżenia powrotowi do przestępstwa.
§ 2. Zawieszając wykonanie kary, sąd bierze pod uwagę przede wszystkim postawę sprawcy, jego właściwości i warunki osobiste, dotychczasowy sposób życia oraz zachowanie się po popełnieniu przestępstwa.

Natomiast zgodnie z art. 70 k.k.:
§ 1. Zawieszenie wykonania kary następuje na okres próby, który wynosi od roku do 3 lat i biegnie od uprawomocnienia się wyroku.


Osoby, którym bardzo zależy na prowadzeniu pojazdu na który orzeczono im zakaz, mogą ubiegać się po wykonaniu co najmniej połowy okresu tego środka karnego o zmianę zakazu i istnieje możliwość, że będą mogły prowadzić pojazd wyposażony w blokadę alkoholową. Zgodnie z art. 182a kodeksu karnego wykonawczego:

§ 1. Jeżeli zakaz prowadzenia pojazdów był wykonywany przez okres co najmniej połowy orzeczonego wymiaru, a w przypadku zakazu prowadzenia pojazdów orzeczonego na podstawie art. 42 § 3 lub 4 Kodeksu karnego przez okres co najmniej 10 lat, sąd może orzec o dalszym wykonywaniu tego środka karnego w postaci zakazu prowadzenia pojazdów niewyposażonych w blokadę alkoholową, o której mowa w art. 2 pkt 84 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1260 i 1926 oraz z 2018 r. poz. 79, 106, 138 i 317), jeżeli postawa, właściwości i warunki osobiste sprawcy oraz zachowanie w okresie wykonywania środka karnego uzasadniają przekonanie, że prowadzenie pojazdu przez tę osobę nie zagraża bezpieczeństwu w komunikacji.