Przejdź do głównej zawartości

UJĘCIE OBYWATELSKIE - Co to takiego?


Dziś kilka słów o tzw. ujęciu obywatelskim, a więc zmieniamy nieco tematykę z prawa cywilnego, podatkowego i prawa pracy na prawo karne.


Czasami zdarza się nam być świadkami lub poszkodowanymi jakiegoś wykroczenia bądź przestępstwa. Niejednokrotnie zachodzi trudność aby zidentyfikować osobę dopuszczającą się tego wykroczenia lub przestępstwa albo zachodzi obawa, że ta osoba będzie się ukrywać. 

Ustawodawca w art. 243 kodeksu postępowania karnego przewidział takie sytuacje i stworzył możliwość każdemu do ujęcia osoby na gorącym uczynku.

art. 243 k.p.k.
§ 1. Każdy ma prawo ująć osobę na gorącym uczynku przestępstwa lub w pościgu podjętym bezpośrednio po popełnieniu przestępstwa, jeżeli zachodzi obawa ukrycia się tej osoby lub nie można ustalić jej tożsamości.
§ 2. Osobę ujętą należy niezwłocznie oddać w ręce Policji.


Zatrzymanie jest formą przymusu polegającą na krótkotrwałym pozbawieniu wolności i ograniczeniu swobody działania. Ujęciem jest zarówno schwytanie i doprowadzenie do Policji, jak też zatrzymanie, zamknięcie sprawcy do czasu przyjazdu Policji.

Zgodnie z cytowanym wyżej artykułem, KAŻDY ma prawo do ujęcia osoby na gorącym uczynku. Każdym w rozumieniu tego przepisu może być ktokolwiek np. kobieta, mężczyzna, osoba pełnoletnia jak i niepełnoletnia, pracownik ochrony, przedstawiciel organu państwowego, samorządowego czy też organizacji społecznej, pracownik, obywatel Rzeczypospolitej jak również osoba nie posiadająca obywatelstwa polskiego.

Podczas ujęcia na gorącym uczynku dopuszczalne jest użycie siły fizycznej, pod warunkiem że jest ona niezbędna. Warto tutaj dodać, że jeżeli musimy użyć siły fizycznej to musi ona być proporcjonalna do mającej miejsce sytuacji, okoliczności.

Jak przepis wskazuje osobę ujętą należy niezwłocznie oddać w ręce Policji. Czas zatrzymania osoby ujętej nie jest określony bezwzględnie. Ustawodawca posłużył się sformułowaniem "niezwłocznie", a więc bez zbędnej zwłoki. Oznacza to, że trwanie zatrzymania uzależnione jest od tego, ile czasu zajmie Policji przybycie na miejsce ujęcia. Należy przy tym pamiętać, że gdy którakolwiek z przesłanek ujęcia odpadnie, należy niezwłocznie zwolnić sprawcę tj. poznamy tożsamość osoby ujętej lub nie zachodzi obawa ukrywania się.

Problem ustalenia tożsamości osoby ujętej najczęściej zachodzi, gdy osoba ta nie dysponuje dokumentami stwierdzającymi jej tożsamość, zniszczyła te dokumenty albo są to dokumenty fałszywe a osoba nie jest nam znana. Natomiast obawa ukrycia się osoby występuje najczęściej kiedy jesteśmy świadkami ucieczki tej osoby, która może być spowodowana różnym powodami, najczęściej poniesieniem konsekwencji za popełnione wykroczenie, przestępstwo i obawą przed grożącą karą.

Ujęcie osoby w pościgu podjętym bezpośrednio po popełnieniu. Istotnym jest, że pościg musi być rozpoczęty od razu po popełnieniu przestępstwa i musi być nieprzerwany. Sprawca nie musi być świadomy, że ścigamy go. Pościg nie jest ograniczony czasowo. Może trwać nawet kilka dni, jednak musi być ciągły i nieprzerwany.

Przykłady ujęcia na gorącym uczynku:

- włamanie do mieszkania/dom - zamykamy włamywacza i zawiadamiamy Policję;
- kradzież w sklepie - ochroniarz, kasjer, klient zatrzymuje kradnącego i przetrzymuje go do przyjazdu Policji;
- bójka, pobicie w klubie/dyskotece - ochrona/"bramkarze" zatrzymują napastników, biorących udział w bójce i zawiadamiają Policję;
- kradzież torebki, portfela w parku na spacerze, ucieczka złodzieja - można udać się w pościg i zatrzymać kradnącego i wezwać Policję;
-  stłuczka, kolizja, wypadek samochodowych sprawca ucieka - można udać się w pościg i zatrzymać sprawcę;
- ktoś jest poszukiwany np. uciekł z więzienia - można go zatrzymać i doprowadzić na Policję albo ją wezwać;
- poruszanie się pojazdem osoby po wpływem alkoholu - można zatrzymać taką osobę i wezwać Policję.

Przykładów można by mnożyć, jednakże nie ma w tym większego sensu, życie tworzy ogrom przeróżnych sytuacji faktycznych w których ujęcie obywatelskie może nam lub innych bardzo pomóc, dlatego warto wiedzieć o takiej instytucji prawa karnego. Powyższe przykłady mają wyłącznie za zadanie poszerzyć obraz możliwości wykorzystania ujęcia obywatelskie. Należy przy tym pamiętać, że możemy ująć sprawcę wyłącznie gdy zostaną spełnione przesłanki niemożności ustalenia tożsamość osoby lub zachodzi obawa ukrycia się.

Jeżeli ujęcie osoby okaże się bezprawne i uprawniony organ (najczęściej Policja) nakaże zwolnienie ujętego, to kwestionującemu zasadność wcześniejszego krótkotrwałego pozbawienia wolności przysługuje zawiadomienie stosownego organu ścigania o popełnieniu przestępstwa z art. 189 k.k. tj. bezprawne pozbawienie wolności lub art. 191 k.k. zmuszanie do określonego zachowania i może dochodzić przed sądem roszczeń wynikających z prawa cywilnego tj. naruszenie dóbr osobistych, zadośćuczynienie.